Ustawę o budowie linii Miłkowice - Żagań - Jasień ogłoszono 6 kwietnia 1872 r. W czerwcu tego roku budowę linii powierzono Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (NME). Spółka ta konkurowała wówczas z koleją Wrocławsko-Świebodzicką (BFE) o prymat w budowie krótszego połączenia Wrocławia z Berlinem. BFE w tym czasie rozpoczęła budowę linii Wrocław - Rudna. W zasadzie państwowa kolej NME budowała ekspresowo prostoliniową kolej przez Bory Dolnośląskie finansując pracę z francuskich odszkodowań. Budowa w linii ...
Ustawę o budowie linii Miłkowice - Żagań - Jasień ogłoszono 6 kwietnia 1872 r. W czerwcu tego roku budowę linii powierzono Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (NME). Spółka ta konkurowała wówczas z koleją Wrocławsko-Świebodzicką (BFE) o prymat w budowie krótszego połączenia Wrocławia z Berlinem. BFE w tym czasie rozpoczęła budowę linii Wrocław - Rudna. W zasadzie państwowa kolej NME budowała ekspresowo prostoliniową kolej przez Bory Dolnośląskie finansując pracę z francuskich odszkodowań. Budowa w linii prostej umożliwiła wiele lat później wprowadzenie rekordowych prędkości rozkładowych dla ekspresowych pociągów motorowych (tzw. latających pociągów). Otwarcie linii nastąpiło 15 maja 1875 r. a Jasień, Żagań i Miłkowice dołączyły do grona stacji węzłowych.Odtąd przewozy kolejami NME z Wrocławia do Berlina rozdzielały się na dwie linie (druga - starsza przez Węgliniec, Żary), z których nowsza uzyskała priorytetowe znaczenie w przewozach dalekobieżnych do 1945 r. W latach 1916-18 przez Lubsko i Żagań kursował wojenny zamiennik Orient-Expressu - Balkanzug z Berlina do Konstantynopolu, którego prędkość handlowa przekraczała 80 kmh. W latach 30. odcinkiem tym składy motorowe pędziły z prędkością 160 kmh. W 1945 r. zdemontowano na tym odcinku drugi tor. Linia została oddana do użytku dopiero w grudniu 1946 roku. Ze względu na znaczne przewozy towarowe w latach 1982-86 gruntownie zmodernizowano stację w Żaganiu (m.in. wybudowano nową lokomotywownię). W ówczesnych planach linia do Miłkowic miała być zelektryfikowana do 2000 r. Tymczasem po 1989 r. nastąpiło stopniowe zawieszanie przewozów w wyniku upadku przemysłu. Wysokie bezrobocie przekształca tereny kolejowe w Dziki Zachód gdzie dewastacja i grabież kolejowych obiektów i nawierzchni odbywała się bez najmniejszych skrupułów. Obecnie przewozy na trasie z Legnicy do Żagania obsługują Koleje Dolnośląskie flotą szynobusów, a odcinek ma znaczenie drugorzędne, zwłaszcza że na terenie woj. lubuskiego są zniechęcające ograniczenia prędkości do 30 kmh.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) i posterunków (podg.) linii nr 285 liczony od grupy torów stacji Wrocław Główny (WGB) - w nawiasie kilometraż od Berlina (Schlesischen Bahnhof) przez Jasień obowiązujący do 1947 r. : - , Miłkowice, st., km 74,572 (km 255,00) - , Goliszów, po., km 81,771 (km 247,80) - , Rokitki, st., km 88,892 (km 240,68) - , Modła, st., km 96,043 (km 233,53) - , Wierzbowa Śląska, po., km 100,500 (km 229,07) - , Studzianka, po., km 106,125 (km 223,45) - , Leszno Górne, st., km 113,233 (km 216,34) - , Małomice, st., km 128,310 (km 201,30) - , Żagań, st., km 139,527 (km 190,06) Z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie (co do zasady odstęp o milę pruską) w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Większość z nich straciła rację bytu po 1945 r. w związku z marginalizacją znaczenia linii po rozebraniu jednego toru - kolejność od Miłkowic, kilometraż posterunków liczony od Berlina: - Bk Bärsdorf, km 252,69 (Niedźwiedzice k. Goliszowa) - Bk Zirkau, km 212,73 (Sieraków k. Leszna Górnego) - Bk Küpperweiche, km 209,28 (k. Lasu Palenicy) - Bk Schadendorf, km 205,79 (Śliwnik k. Małomic) - Bk Queisbrücke, km 196,72 (k. Żelisławia) - Bk Machenau, km 194,00 (Machów k. Żagania) Dalszy przebieg linii nr 275 odcinek Żagań - Guben w obiekcie: |
|||||||||||||||||||||||||
Odcinek Miłkowice - Żagań na innych fotografiach | ||
|
||